Det har alltid varit en dröm för mig, som svensk och holländsk medborgare, att bo och verka i Nederländerna. När jag fick möjligheten till en tjänst vid Svenska Handelskammaren kändes det som en perfekt match för mina intressen och ambitioner.
I min roll på kammaren hade jag ett omfattande ansvar för all marknadsföring, PR och kommunikation, vilket inkluderade hantering av sociala medier, nyhetsbrev och utskick, uppdatering och underhåll av hemsidan samt skapandet av visuellt material. Jag ansvarade också för projektledning av den årliga rapporten Annual Review, affärsutvecklingsplaner och framtagning av marknadsförings- och kommunikationsstrategier. Dessutom deltog jag i alla evenemang och ingick i Handelskammarens Branding Committee, vilket gav mig en ovärderlig inblick i kammarens arbete.
Bild: Handelskammarens kontor i EDGE Coworking Space Amsterdam.
Under mitt år har jag haft förmånen att få stort ansvar tidigt, vilket har möjliggjort en djupgående lärandeupplevelse. Jag har arbetat med flera forum samtidigt och haft möjlighet att delta i olika evenemang, där jag kunnat nätverka med yrkesverksamma inom en rad olika industrier. Dessa erfarenheter har inte bara utvecklat min kompetens inom kommunikation och marknadsföring, utan även gett mig en bättre förståelse för de specifika utmaningar och möjligheter som finns inom det svensk-nederländska affärslivet.
Bilder: Några av årets 40 evenemang. Svenska Handelskammaren i Nederländerna är en av världens mest aktiva sett till antalet anställda och erbjuder evenemang inom tre huvudområden: Innovation, Sustainability och Diversity & Incluison.
Självklart har det funnits utmaningar under året, och med stort ansvar kommer även förväntningar. Det har varit en utmaning att upprätthålla den höga standard som Svenska Handelskammaren förväntar sig, men dessa utmaningar har också drivit mig att arbeta hårt och sträva efter excellens i allt jag gör.
Bilder: Samarbetet mellan årets trainees har varit en av de mest uppskattade erfarenheterna av mitt arbete på Handelskammaren och resulterat i djupa och långvariga vänskaper.
En av de mest värdefulla aspekterna av min tid på Handelskammaren har varit möjligheten att knyta kontakter med många intressanta och inspirerande människor. Dessa relationer är ovärderliga i början av en karriär och har lett till många lärorika samtal och samarbeten. Jag har även haft nöjet att bidra till flera betydande projekt, såsom skapandet av en ny grafisk design för kammaren och deltagande i Branding Committee tillsammans med framstående experter från våra medlemsföretag. Vidare har jag ansvarat för att sammanställa och utforma den årliga rapporten Annual Review, vilket har varit en central del av kammarens kommunikation med sina medlemmar.
Efter mitt år på Handelskammaren valde jag att stanna kvar i Nederländerna och är fortsatt aktiv inom det svensk-nederländska nätverket. Jag är medlem i kamrar i såväl Stockholm som Amsterdam och är även en av kommittémedlemmarna i Young Professionals.
Bilder: Amsterdam och Nederländerna är en fantastisk plats att bo på då det är en sann smältdegel av kulturer. Det har varit otroligt givande att dela med mig av svensk kultur (jag hade bland annat äran att vara årets lucia i Svenska Högtidskören) samt att lära mig om nederländsk kultur vid firanden som Sinterklaas, King’s Day och Pride.
Avslutningsvis vill jag uttrycka min djupa tacksamhet till stipendiefonden för möjligheten att få åka till Nederländerna och för alla de lärdomar och erfarenheter jag har fått under året. Jag är oerhört tacksam för den personliga och professionella utveckling som jag har upplevt, och vill även tacka Handelskammaren för all den kunskap jag har fått.
Jag rekommenderar alla att söka Stiftelsens stipendier för att få möjligheten att se och uppleva världen ur ett nytt och spännande perspektiv.